Forskning og anbefalinger af læseplader
Overordnet set
Farvede transparente læseplader kan potentielt hjælpe personer i forskellige aldersgrupper og med forskellige læsebehov. De kan være særligt nyttige for følgende grupper:
1. Personer med dysleksi: Mange personer med dysleksi oplever visuel stress, når de læser. Farvede transparente læseplader kan hjælpe med at reducere anstrengelsen og forbedre læseoplevelsen for disse individer.
2. Personer med Irlen-syndrom: Irlen-syndrom er en tilstand, hvor personer oplever problemer med visuel opfattelse, herunder ubehag ved læsning. Farvede transparente læseplader kan bidrage til at mindske symptomerne og forbedre læsekomforten.
3. Personer med lysfølsomhed: Nogle mennesker er følsomme over for stærkt lys, hvilket kan medføre anstrengelse og ubehag under læsning. Farvede transparente læseplader kan filtrere og reducere det intense lys, hvilket kan gøre læsning mere behagelig.
4. Personer med koncentrationsvanskeligheder: Farvede transparente læseplader kan hjælpe med at forbedre fokus og opmærksomhed under læsning. Ved at reducere visuel stress kan de muligvis bidrage til en bedre koncentration.
Det er vigtigt at bemærke, at virkningen af farvede transparente læseplader kan variere fra person til person. Nogle individer kan opleve betydelige forbedringer, mens andre måske ikke oplever nogen væsentlig effekt.
Anbefalinger
Farvede transparente læseplader anbefales som en interventionsform personer med visuel stress eller med nedsat registrering i testen Sensory profil, som bruges til at klarlægge forskellige sanseudfordringer hos børn og voksne.
Forskning
Der findes et hav af forskning indenfor brugen af læseplader. Langt de fleste forskningsundersøgelser er amerikansk.
Her har vi fremhævet nogle af de studier, der har målt på effekten af farvede transparente læseplader.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/8944196/
Denne undersøgelse evaluerede brugen af farvede overlay for at reducere visuel ubehag og forbedre læsehastigheden hos mennesker med læsevanskeligheder. Resultaterne viste en signifikant forbedring af læsehastigheden og færre rapporterede symptomer hos deltagerne.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/9415962/
Nogle af resultaterne fra denne undersøgelse om brugen af farvede plastfolier (overlays) inkluderer:
Disse resultater tyder overordnet på, at farvede plastfolier har en positiv indvirkning på læseoplevelsen, herunder forbedret læsehastighed og visuel komfort, hos visse børn.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12358317/
Denne artikel fastslår at farvede transparente læseplader kan reducere symptomer på visuel stress og forbedre læsehastigheden. Disse fordele er pålidelige og kan ikke tilskrives blot placebopåvirkning. Fem procent af børn i almindelig skoleundervisning læser mindst 25% hurtigere med en læseplade, så længe de selv har valgt farven. Den suboptimale udformning af børns tekst og det høje niveau af belysning i klasseværelset kan delvist være ansvarlige.