Artikel: đŁ NĂ„r et barn gĂ„r pĂ„ tĂŠerne eller hopper afsted â hvad handler det om?

đŁ NĂ„r et barn gĂ„r pĂ„ tĂŠerne eller hopper afsted â hvad handler det om?
NĂ„r dit barn gĂ„r pĂ„ tĂŠer kan det vĂŠre let at tĂŠnke: âDet er nok bare en dĂ„rlig vane.â
Men ofte er der noget i nervesystemet, muskeltonus eller sansebearbejdningen, der gÞr, at dit barn foretrÊkker at gÄ pÄ tÊer.
Hos smĂ„ bĂžrn (under 2â3 Ă„r) er kortvarig tĂ„gang helt normalt.
Men hvis det fortsĂŠtter efter 3â4-Ă„rsalderen og bliver den foretrukne gangform, kan det skyldes manglende kropsbevidsthed, dĂ„rlig motorisk organisering â eller bare en strategi, der er blevet vane.
Her er nogle mulige Ă„rsager til tĂ„gang og âgadedrengelĂžbâ
1. đ§ Sensorisk sĂžgende adfĂŠrd
BĂžrn, der er sansesĂžgende, vil ofte sĂžge mere input fra led og muskler (proprioception).
At gĂ„ pĂ„ tĂŠerne eller hoppe hĂ„rdt giver mere tryk og spĂŠnding i ben og fĂždder â og det kan vĂŠre beroligende for nervesystemet.
â Det er barnets egen mĂ„de at regulere sig selv pĂ„.
â Det kan give barnet bedre kropsfornemmelse eller dĂŠmpe uro.
2. đŹïž Taktilt fĂžlsomme bĂžrn
Nogle bĂžrn bryder sig ikke om at have hele foden i kontakt med underlaget (fx sand, grĂŠs, kolde fliser).
De undgÄr taktile input ved kun at gÄ pÄ tÊerne.
â Det kan vĂŠre tegn pĂ„ taktil skyhed eller en overreagerende fĂžlesans.
3. đ§âïž Lav muskeltonus (hypotoni)
BĂžrn med lav tonus (lav spĂŠnding i musklerne) kan mangle stabilitet omkring fod og ankel, og nogle vil kompensere ved at gĂ„ pĂ„ tĂŠer, fordi det âaktivererâ mere muskelarbejde og gĂžr det nemmere at holde balancen.
â Her kan tĂ„gang vĂŠre en kompenserende strategi for at fĂžle sig mere stabil.
đ© HvornĂ„r skal du vĂŠre opmĂŠrksom?
Du bĂžr overveje at reagere, hvis:
-
Dit barn altid gÄr pÄ tÊer og sjÊldent eller aldrig bruger hÊlen.
-
Dit barn har svĂŠrt ved at holde balancen eller falder ofte.
-
Du oplever spĂŠndte lĂŠgge eller akillessener (kontakt egen lĂŠge)
-
Der er andre tegn pÄ sensoriske udfordringer (fx tygger i ting, er urolig, fÞlsom for berÞring/lyde).
-
Det pÄvirker dit barns gang, motorik, udholdenhed eller trivsel.
â
Hvad kan man gĂžre?
1. UndersĂžg Ă„rsagen â ikke bare adfĂŠrden
Det er vigtigt at finde ud af, hvorfor barnet gĂ„r pĂ„ tĂŠerne â ikke bare forsĂžge at fĂ„ dem til at lade vĂŠre.
â Er det sansesĂžgende adfĂŠrd? â IndfĂžr mere mĂ„lrettet âtungt arbejdeâ og proprioception.
â Er det fĂžlsomhed? â Lav blid taktil stimulering, fodmassage, gĂ„ barfodet pĂ„ forskellige underlag.
â Er det lav tonus? â TrĂŠn balance, ankelstabilitet og kernemuskulatur.
2. Giv kroppen input pÄ andre mÄder
Hvis barnet sÞger input via tÊerne, sÄ giv det andre mÄder at fÄ samme input:
-
Hinke, hoppe, bÊre noget tungt, kravle, trille sig ind i tÊppe, presse fÞdder mod vÊg, gÄ baglÊns.
-
Lege âgĂ„ som dyrâ: bjĂžrn, krabbe, frĂž osv.
3. Brug sko med fast hĂŠlkappe og god stĂžtte
Det kan hjÊlpe dit barn til at mÊrke foden bedre og fÄ mere stabilitet ved hÊlisÊt.
4. SĂžg vurdering hos bĂžrnefysioterapeut eller ergoterapeut
Hvis det er vedvarende og har betydning for funktionen, kan en fagperson hjĂŠlpe med at vurdere sanseprofil, motorik og evt. behov for Ăžvelser eller behandling.
đĄ Husk: Det er sjĂŠldent âbare en dĂ„rlig vaneâ
Â
Jeg hÄber, at dette kan hjÊlpe dig til at tage det skridt i forhold til at hjÊlpe dit barn.
De bedste hilsner
Katrine Werner
BĂžrnefysioterapeut.
"Strategier til sansesĂžgende bĂžrn"Â er en praksisnĂŠr og pĂŠdagogisk guide til forĂŠldre, pĂŠdagoger og fagpersoner, der Ăžnsker konkrete redskaber til at stĂžtte bĂžrn med et stort behov for sanseinput.
Se den her ...Â
SE ALLE GUIDES HER
Â
Efterlad en kommentar
Denne side er beskyttet af hCaptcha, og hCaptchas Politik om beskyttelse af persondata og ServicevilkÄr er gÊldende.