Har mit barn ADHD?
Jeg har skrevet rigtig meget om sansesøgende og motorisk urolige børn. Og den kommentar jeg meget ofte får er:
Men er det ikke det samme som ADHD?
Det kan jeg virkelig godt forstå, for der er mange ting der går igen og ligner hinanden og er de samme, og det bliver lidt forvirrende 🤷🏻♀️
Man godt være sansesøgende og motorisk urolig uden at have ADHD. Og samtidig udelukker det ene ikke det andet.
Tilgangen til disse børn, ud fra mit perspektiv er dog den samme om det er det ene eller det andet. Og det er den tilgang jeg giver dig i mit mini online kursus.
Motorisk Urolige Børn - TILGANGEN
Med den tilgang kommer du rigtig langt i hverdagen, med at skabe mere ro og fokus. (Det til børn fra 3 - 12 år - Og så koster den kun 249,-)
Herunder finder du 2 lister - måske det kan hjælpe dig til at se forskelle og ligheder?
Særligt sansesøgende træk
- Elsker intense sanseoplevelser (fx lyde, farver, smage, teksturer) 🌈
- Søger fysisk kontakt eller stærke stimuli (fx kram, tryk, bevægelse) 🤸🏽♂️
- Begejstres over stærke lys eller høj musik 🎶
- Nyder aktiviteter med fart og spænding (fx rutsjebaner eller hoppeborge) 🛝
- Har svært ved at sidde stille - bevæger sig konstant 🏃🏻♂️
- Udforsker omverdenen med alle sanser (fx smager på ting, mærker teksturer) 🍭
- Kan lide kraftige smagsoplevelser (fx stærk, sur eller meget sød mad) 🍋
- Søger risikofyldte aktiviteter eller adrenalinkicks 🎢
- Bliver hurtigt kede af stillesiddende eller monotone opgaver 🥱
- Har brug for meget fysisk aktivitet for at "brænde energi af" 🏄🏼
- Opsøger sociale interaktioner for intens stimulation 👧👦🏼🧒🏽
- Har en tendens til at opsøge gentagne eller rytmiske bevægelser (fx at vippe, rokke, hoppe) ↕️
Særlige træk ved ADHD
- Svært ved at holde fokus, især på langvarige eller kedelige opgaver 🙇♀️
- Letafledelig af omgivelser eller egne tanker 🌪️
- Høj energi og behov for konstant bevægelse eller aktivitet ⚡️
- Impulsiv adfærd, fx at handle uden at tænke sig om 💥
- Udfordringer med tidsstyring og at overholde deadlines ⏰
- Glemmer ofte aftaler, ting eller opgaver 💭
- Overdreven snakken eller afbrydelse i samtaler 🗣️
- Hyperfokus på interesser, men svært ved andre opgaver 📚
- Følelser kan skifte hurtigt og være intense (fx frustration eller glæde) 🙇🏻♂️
- Udfordringer med at afslutte opgaver, især hvis de kræver mange trin 📝
- Har svært ved at sidde stille og roligt i længere tid 📝
- Har et stort behov for variation og spænding i hverdagen 🏎️
- Kan virke uorganiseret eller kaotisk i deres tilgang til opgaver og planlægning 🧠
- Tager ofte risici uden at tænke på konsekvenser 🧗♀️
Jeg håber at gav dig et overblik over forskelle og ligheder 💕
Hvis du har et barn, du kan genkende i dette, så vil jeg anbefale dig at kigge på mit lille overskuelige online kursus om Motorisk Urolige Børn - TILGANGEN
Der er allerede 800 familier i Danmark der har set det, og bruger det i deres hverdag nu.
Mit håb er at udbrede denne viden til alle der har børn, hvor sansesøgende adfærd, motorisk uro og manglende fokus, spænder ben for deres generelle trivsel.
For der er ting, du skal vide, hvis du vil have succes med at give dit barn de bedst mulige rammer og bedste trivsel 🤍
De her børn får ofte alt for meget skæld ud, fordi vi ikke ved bedre. Det slider på dem, giver dem dårligt selvværd og sænker deres trivsel 🙇♀️
Jeg håber, du vil med på holdet 🙏🏻
👇👇👇👇👇👇
SE DET HER
De bedste hilsner
Efterlad en kommentar
Denne side er beskyttet af hCaptcha, og hCaptchas Politik om beskyttelse af persondata og Servicevilkår er gældende.