Sådan håndterer du motorisk uro i skolen

Motorisk uro er et velkendt fænomen blandt skolebørn. Det kan være frustrerende både for barnet og dets omgivelser, og kan påvirke barnets evne til at lære og trives i skolen.

Men hvad er motorisk uro egentlig, og hvad kan man gøre for at hjælpe børnene?

Motorisk uro kan beskrives som en form for uro, hvor barnet har svært ved at sidde stille og koncentrere sig i længere perioder af gangen. Det kan udtrykke sig ved at vrikke med fødderne, tænde og slukke for blyanten, dreje sig i stolen eller konstant skifte position.

Motorisk uro er en helt normal del af barnets udvikling, og de fleste børn vil på et eller andet tidspunkt opleve det.

Dog er det vigtigt at huske på, at motorisk uro også kan være et tegn på andre udfordringer, såsom ADHD eller autisme.

Hvis dit barn oplever motorisk uro, er der flere ting, du kan gøre for at hjælpe det.

Først og fremmest er det vigtigt at give barnet mulighed for at bevæge sig og få udledt noget af den energi, som kan føre til motorisk uro. Dette kan gøres ved at give barnet korte pauser, hvor det kan bevæge sig, strække ud og lave proprioceptive øvelser.

Du kan også overveje at introducere fysiske aktiviteter i løbet af dagen, såsom gåture eller leg på legepladsen.

Det er også vigtigt at skabe et miljø, der er roligt og fokuseret. Dette kan gøres ved at minimere distraktioner, såsom støj og bevægelse i lokalet.

Du kan også overveje at placere barnet tæt på læreren eller på en plads, hvor der er færre distraktioner.

Giv også barnet noget at Dimse med i timen, der ikke larmer eller forstyrrer de andre børn og overvej om en stoleelastik vil kunne hjælpe.

Hvis barnet dimser i skolen, er det meget vigtigt at læreren ved, hvordan man bruger Dimseting i klassen, så det har en gavnlig effekt. Læs om det her.

Hvis barnet stadig har svært ved at koncentrere sig, kan det hjælpe at give det en opgave ad gangen og at bryde opgaverne ned i mindre dele.

Endelig kan det være en god idé at inddrage skolen, og læreren i at håndtere motorisk uro. Læreren kan give barnet mulighed for at bevæge sig og tilpasse undervisningen til barnets behov. Skolen kan også tilbyde yderligere støtte, såsom pædagogisk støtte eller en børnepsykolog, hvis det er nødvendigt.

I sidste ende er det vigtigt at huske, at motorisk uro er en naturlig del af barnets udvikling.

Ved at skabe et miljø, der er roligt og fokuseret, og ved at give barnet mulighed for at bevæge sig og få udledt sin energi, kan vi hjælpe dem med at lære og trives i skolen.

Held og lykke med det ;)