Er mit barn sansesøgende?

Oplever dit barn konstant trang til bevægelse og søger forskellige sanseoplevelser? 

Dette kan være tegn på et sensorisk søgende barn.

Der er intet galt i at være et sensorisk søgende barn!

Dog kan forældre og omsorgspersoner proaktivt tilbyde sensorisk input for at hjælpe barnet med at regulere deres følelser og skabe mere ro.

I dette blogindlæg vil jeg dykke ned i verdenen af sensorisk søgende adfærd, undersøge hvad det betyder, hvordan man genkender det, og vigtigst af alt, hvordan man støtter børn, der udviser disse tendenser.

 




Hvad er Sensorisk Søgende Adfærd?

Sensorisk søgende adfærd er et udtryk, der bruges til at beskrive børn, der aktivt søger intens sensorisk input. De længes efter meget bevægelse, kontakt med mennesker eller ting, berøring af forskellige teksturer eller materialer og andre sanseoplevelser i større omfang end deres jævnaldrende.

Eksempler på Sensorisk Søgende Adfærd

At identificere sensorisk søgende adfærd involverer at genkende almindelige tendenser eller aktiviteter. 

Dette kan være konstant bevægelse, rastløshed, berøring af mennesker eller genstande og glæde ved overdreven sensorisk input.

Her er nogle yderligere eksempler på, hvordan sensorisk søgende adfærd hos børn ser ud.

Svært ved at Sidde Stille: Sensoriske søgende kan finde det udfordrende at sidde stille i længere perioder og kan føle sig rastløse, når sensorisk input er begrænset.

Kollidering eller Hoppende: Børn kan nyde at hoppe, bombe ned på bløde overflader eller deltage i aktiviteter, der giver dyb tryk input.

Snurre rundt: De kan elske at dreje rundt i cirkler og følelsen af svimmelhed. De kan også nyde at gynge og hænge (enten oprejst eller på hovedet), hvilket stimulerer de vestibulære og proprioceptive sanser.

Risikobetonet Adfærd: Nogle børn, med sensorisk søgende tendenser, kan søge mere risikobetonede aktiviteter, såsom at klatre i højder eller balancere på smalle objekter højt oppe.

Putte ting i munden: Nogle børn kan have en konstant trang til at tygge på genstande eller putte ting i munden for at tilfredsstille deres orale sensoriske behov.

Berøring: Børn kan nyde kontakt og berøring fra andre mennesker, berøring og leg med genstande, stramt eller blødt tøj og visse teksturer eller overflader. 

Forståelse af Sensorisk Søgende Børns Behov

Sensorisk søgende adfærd kan have en indvirkning på et barns daglige liv, påvirke deres sociale interaktioner, følelsesregulering og deltagelse i aktiviteter.

Støtte til sensoriske søgende indebærer at skabe sensorisk venlige miljøer, implementere personlige strategier for regulering og give muligheder for sensoriske pauser for at hjælpe dem med at trives.

For eksempel kan du tilbyde beroligende aktiviteter som dyb tryk øvelser, hoppe på en trampolin eller bruge dimseting og stoleelastikker.

 



Strategier til Støtte for Sensorisk Søgende Børn

Generelt er der intet galt med sensorisk søgende adfærd, men hvis det når et punkt, hvor det forhindrer dit barn i at deltage i daglige aktiviteter, eller du er bekymret for, at det kan gå ud over koncentration og indlæring, kan du overveje professionel støtte.

Du kan fx få hjælp af en børnefysio- eller ergoterapeut.

Her kan du få udarbejdet en sanseprofil , hvilken er en anerkendt test, der går i dybden med hvordan dit barn sanser verden, hvordan det reagerer, og hvad man kan gøre ved det. Og nogle steder kan du også få trænet dit barn.

Du kan også få råd til, hvordan du skal skærme dit barn fra nogen input og fylde på med andre input.

Ellerdu kan hente online kurset Motorisk urolige Børn - TILGANGEN, hvor du selv kan finde ud af på hvilke sanser dit barn er sansesøgende og hvad du kan gøre, både for at træne vigtige sultne sanser, og hvordan du skaber rammerne til at kunne få mere ro på og større fokus.



Forståelse og støtte af børn med sensorisk søgende adfærd kræver tålmodighed, empati og potentielt proaktiv intervention. Ved at genkende tegnene og implementere personlige strategier for støtte, kan du hjælpe dit barn til bedre trivsel.

Jeg hepper på dig og dit barn!

Katrine Werner
Børnefysioterapeut