Sådan hjælper du et barn med motorisk uro

Motorisk urolige børn, er også det vi kalder sansesøgende børn.

De søger sanseindtryk ved hele tiden at være i bevægelse, hænge op ad møbler, røre og pille ved ting og mennesker, sige lyde, tale sig selv i gennem opgaver og leg, søge vilde lege osv.

Ofte kan disse børn virke lidt kluntede, fordi de tit får ødelagt de ting de piller ved, da de har svært ved at registrere, hvor mange kræfter de egentlig bruger. Men det er ikke altid, det er sådan. Mange har også en god motorik.

Det er også børn der ofte taler sig igennem opgaver, for at holde sig vågne og bevare fokus, hvilket i virkeligheden er en fantastisk strategi.

De opsøger også ofte vilde situationer, der kan stimulere dem sansemæssigt, da der skal en del til før disse børn virkelig mærker sig selv på grund af lav sanseregistrering.

Dette gør de for at holde sig i gang.

Du kan sammenligne det med det lille barn der kører helt op i aktivitet, når han bliver træt.

I skolen fylder disse børn meget, fordi de ofte er et forstyrrende element i undervisningen.

Den umiddelbare reaktion ville være at bede børnene om at sidde stille og være rolige. Men denne strategi virker sjældent, fordi børnene enten ikke kan eller fordi de så skal holde så meget på dem selv, at de ikke har fokus på at lære noget.

Husk på at der skal mange sanseindtryk til at ”vække” ham her.

  • Når du taler til ham, så husk ham på, at han skal kigge dig i øjnene. Bed ham gentage det, du lige har sagt, hvis du er usikker på, om han har hørt det.

  • Han er meget ofte stærkere, når han ser tingene, end når han hører dem, så brug visuelle virkemidler (ugeplaner, pictogrammer, dagsskemaer, undervisning med visuelle input)

  • Tyggegummi er dokumenteret godt til at holde fokus.

  • Stærke farver kan også holde ham mere til ilden, så farvede transparente læseplader over en tekst, vil hjælpe til at holde fokus på læsning. Se dem her

  • Sæt elastik på stolen eller bordet foran ham, så han kan kan bounce med fødderne og få uroen ud.
    Se dem her

  • Han har brug for en bred variation af dimseting, der ikke forstyrrer i timen. De hjælper til at holdefokus og få uro ud af kroppen. Se Dimse-kittet her og se Dimsekassen her

  • Når han sidder uroligt, så giv ham en lille opgave ind i mellem, så han skal rejse sig. Fx at hente noget eller smide noget ud.

  • Sport, udeleg, hop, tramp, klatring  - al form for fysisk aktivitet er godt, både i fritiden og i skolen og børnehaven.

  • Berøring, tryk, kram, massage, brydekampe hjælper til at stimulere den proprioceptive sans, så han bedre kan mærke sin krop.

  • Læs også bloggen - 5 time break øvelser du kan lave med hele di klasse 2-2

  • Læs bloggen 7 Time break øvelser du kan lave med hele din klasse

 

Husk at alle børn gerne vil gøre det godt. De har brug for at blive mødt i deres udfordringer og blive anerkendt for de mennesker der er.

Held og lykke med det

Kærlig hilsen

Katrine Werner
Børnefysioterapeut