Dit barns trivsel afhænger af det her ...
Evnen til at kunne bearbejde sanseindtryk !!!
Hjernens evne til at modtage og håndtere sansesindtryk, kaldes også sanseintegration (SI) Og nogengange fungerer hjernens system bare ikke optimalt.
Det betyder at sansestimuli udefra, nogen gange opleves enten alt for svagt eller alt for kraftigt, og det kan skabe store udfordringer for børn i deres hverdag 🧠
Nogle børn er f.eks. konstant bevidst om lyde i klassen, følelsen af tøj på huden, lugten af de andres madpakker, mens de samtidig skal koncentrere sig om hvad en lærer siger.
Andre børn kæmper desparat for at holde sig oppe i arousel - at holde sig vågne, og må hele tiden være i gang fysisk, med lyde eller med andre indtryk, hvilket kan virke ekstremt forstyrrende i en klasse, og ofte ender med skæld ud 🌪️
Du kan selv gætte hvad det gør ved et barn, selvværdet og lysten til at gå i skole 🙇
Eksempler på den sansesøgende adfærd kan være:
✔️Putte ting i munden,
✔️Lave mange lyde,
✔️Hoppe rundt,
✔️Snurre rundt,
✔️Dimse med ting
✔️Komme for tæt på andre.
For at hjælpe et barn med dette, er det vigtigt at:
Lave målrettede øvelser der stimulerer til at man bedre kan mærke sin krop og man får mættet de sanser der craver stimuli 🤸♀️
Skabe de rette rammer, forståelse og tilgang til barnet, så uroen ikke fylder så meget og bliver kanaliseret ud på en hensigtsmæssig måde 💡
Hvis du vil have hjælp til hvordan du lige gør det, finder du den i mit lille online kursus Motorisk Urolige Børn - TILGANGEN
Læs også:
Derfor er dit barns sanseintegration så vigtig
Sensoriske strategier til rolige stunder ved aftensmaden